زندگی با اميد
ارتفاع پست !!
Monday, January 31, 2005
عجایب معماری جهان امروز عبارتند از : برج ایفل در فرانسه ، اهرام ثلاثه در مصر ، مسجد ایاصوفیه در ترکیه ، بنای یادبود جورج واشنگتن در ایالات متحده ، برج کج پیزا در ایتالیا ، تاج محل در هند و ساختمان امپراتوری در ایالات متحده . همونطوریکه در چند پست قبل ( سفرنامه کرمان -2 ) به صدف عزیز قول داده بودم ، می خوام خیلی مختصر خصوصیات و ویژگی های بی نظیرو منحصر به فرد برج ایفل رو براتون بیان کنم :
برج ایفل در سمت چپ ساحل جنوبی رود سن ، در قسمت جنوب غربی شهر پاریس و در ضلع شمالی پارک بزرگی بنام مارس قرار گرفته . ستونهای ( پایه های ) این برج هر کدوم به سمت یکی از چهار جهت اصلی عقربه های قطب نما ( یعنی شمال ؛ جنوب ؛ غرب و شرق ) قرار دارن و قاعده برج تقریبا به اندازه دوتا زمین فوتباله .ارتفاع برج حدود 324 متره ( معادل 108 طبقه ). چهارتا آسانسور بازدید کننده ها می تونن از سطح زمین تا طبقات اول ( 63/57 متر = 19 طبقه ) ، دوم ( 73/115 متر = 38 طبقه ) ، و سوم ( 273 متر = 89 طبقه ) بالا برن. چهارتا آسانسور از داخل چهار ستون برج بازدید کننده هارو تا طبقه دوم بالا می برن و در اونجا اونا باید آسانسور عوض کرده و با آسانسورهای کوچیکتری به طبقه سوم برن. تنها شش ساختمون توی دنیا وجود دارن که از برج ایفل بلندترن که بلندترینشون برج CN در کاناداست. تعداد پله های برج ( از روی سطح زمین ) تا طبقه اول 347 ، تا طبقه دوم 674 و تا راس برج 1710 پله است و بازدید کننده ها فقط تا طبقه دوم می تونن از پله ها بالا برن و برای رسیدن به نوک برج باید از آسانسور استفاده کنن.
برج ایفل از آهن نورد شده ساخته شده و وزنی حدود 7300 تن داره و قطعات اون تماما به روش پرچ به هم متصل شدن.
این برج توسط مهندس « گوستاو ایفل » با استفاده از آهن ساختمونی، برای نمایشگاه جهانی سال 1889 که به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه برگزار شد طراحی و ساخته شده بود و قرار بود بعد از اتمام نمایشگاه برچیده بشه ولی بعد از ورود رادیو و تلویزیون ، برای استقرار آنتن ها در نظر گرفته شد. گوستاو ایفل سازه های متعدد و بسیار خوب دیگه ای هم که از لحاظ مهندسی دارای ارزش و اعتبار هستن ساخته ، ولی تنها این برجه که نام اون رو یدک میکشه و عامل شهرت و معروفیتشه . چون این برج بسیار محکم و در عین حال سبکه. برای مدت مدیدی ایفل بلندترین سازه ساخته شده به دست بشر بر روی کره زمین محسوب می شد و هنوز هم بلندترین سازه شهر پاریسه. در عکس ها این برج به اندازه واقعی خودش به نظر نمی رسه ، چون هیچ ساختمونی در اطرافش وجود نداره که بشه ایفل رو با اون مقایسه کرد. این برج یکی از مهمترین بناهای فرانسه بوده و تا پیش از تبدیل واحد پول فرانسه به یورو ، تصویر اون در کنار عکس گوستاو ایفل روی اسکناس های 200 فرانکی چاپ می شد.
مالکیت برج متعلق به شهرداری پاریسه و امتاز بهره برداری از اون به صورت دوره ای به شرکتهای متقاضی واگذار می شه.
این برج در طول عمر خودش به رنگهای مختلفی در اومده و در حال حاضر به رنگی در اومده که به رنگ « قهوه ای روشن برج ایفل » معروفه و تقریبا قهوه ای شکلاتیه و در ارتفاع های مختلف از سه سایه خیلی کمرنگ استفاده شده تا اثر ارتفاع تشدید بشه. رنگ مورد استفاده شیمیایی و با بنیان سیلیکونه . رنگ آمیزی تمام این سازه به وسیله چند نقاش آکروبات با دست و بدون کمک وسایل مکانیکی انجام می شه. آخرین مرتبه رنگ آمیزی ( که هجدهمین مرتبه هم بود ) در سال 2001 شروع شد و در سال 2003 به اتمام رسید.
در اواخر عصر و نزدیک غروب ، قرمزی پرتوی خورشید برج رو به رنگ نارنجی در میاره ولی در شب چون از درون بوسیله لامپ های فلورسنت سفید و زرد روشن می شه طلایی رنگ بنظر میاد ( برج ایفل در شب با350 لامپ فلورسنت که در وجه داخلی اون کار گذاشته شدن روشن میشه . بعلاوه راس برج هم مجهز به نورافکن های گردونیه که ایفل رو از دهها کیلومتری اطراف پاریس قابل تشخیص می کنه).
بازدیدکننده ها می تونن با پرداخت سه یورو از طریق پله ها تا طبقه اول برج بالا برن ولی برای رسیدن به راس برج باید از آسانسور استفاده کرد. راه پله های این برج پهن و استواره و با حصارهای فلزی محصور شده. البته کسانیکه ترس از ارتفاع دارن باید از پله ها صرفنظر کنن و از ابتدا سوار آسانسور بشن.
در روزهایی که بادهای ناگهانی و تند می وزن ( این بادها بیش از 160 کیلومتر برساعت در راس برج سرعت می گیرن ) کسیکه در راس برج قرار داره ممکنه احساس کنه که برج به آرومی تاب میخوره. در این شرایط برج به روی بازدید کننده ها بسته می شه ، ولی با این وجود یه مهندس همیشه برای کنترل تجهیزات مخابراتی در نوک برج مستقره . بزرگی این تاب خوردن ها ، تحت شرایط باد و طوفانهای بسیار بد ، حدود 15 سانتیمتره. این رکورد مربوط به سال 1971 بوده ولی ممکنه در گردباد دسامبر سال 2000 شکسته شده باشه !
امروزه این حرکات توسط یه سیستم لیزری کنترل میشه و در زمان واقعی رخ دادنش برای بازدید کننده ها نمایش داده می شه.
هنگام تابش پرتوهای خورشید ، بدلیل اینکه یه طرف برج گرم و در نتیجه منبسط میشه ؛ به میزان بسیار اندکی مایل میشه !
اگرچه در حال حاضر برج ایفل دیگه بلندترین سازه دنیا نیست ، ولی از نظر اینکه یه سازه آهنی بازه و مثل یه ساختمون محصور نیست ، هنوزم منحصر به فرده. به عبارت دیگه موقع بالا رفتن از برج بوسیله آسانسور شیشه ای به راحتی میشه از وسط شبکه های فلزی ظریف برج ، به طور مستقیم به پایین و زمین زیر پا ( در حدود 100 طبقه ارتفاع ) نگاه کرد. در راس برج هم میشه از داخل پنجره هاو فواصل کوچیک اونا مستقیم به پایین نگاه کرد. به همین علت هم تقریبا همیشه برای ورود به برج صف وجود داره که در مواقع خلوت حداقل 5 دیقه طول میکشه .
جالبه که بدونین اسم هفتاد و دو دانشمند فرانسوی و دیگر شخیتهای معروف با حرف هایی 60 سانتیمتری در زیر اولین طبقه برج به طور دائمی قرار داره. یعنی 18 اسم در هر طرف . این اسامی به ندرت توی عکس ها قابل مشاهده هستن ولی از پای برج به راحتی میشه اونا رو دید. این اسامی از بخش های اصلی طراحی برجند. بعلاوه در طبقه فوقانی برج ، جهت کشورهای مختلف جهان با نقاشی پرچم اون کشور و فاصله برج تا پایتخت اون رو در جهت جغرافیایی حک کردن.
تا حالا چهارصد نفر به قصد خودکشی از برج به پایین پریدن. بیشتر اونا مسیرشون رو اشتباه تخمین زدن و در طول مسیر سقوطشون با برج برخورد کردن . چون برج هرچه به پایه نزدیکتر میشه ، پهن تر میشه. به همین علت معمولا این افراد جونشون رو روی قاب آهنی برج از دست میدن و ماموران آتش نشانی بقایای پراکنده شده اونا رو جمع آوری می کنن. ماموران آتش نشانی پاریس که وظیفه سرویس دهی به برج رو دارن ، باید بطور منظم برای تمرین این نوع امداد رسانی ، با دست از برج بالا برن.
البته تجهیزات امنیتی مورد استفاده در برج ، خطر سقوط ناگهانی رو به صفر رسوندن و تنها خودکشی های عمدی ممکنه اتفاق بیفته.
علاوه بر مغازه های اغذیه فروشی ، رستوران خوبی بنام « ژول ورن » هم در طبقه دوم برج ( 115 متری سطح زمین ) قرار داره که منظره و چشم انداز فوق العاده زیبایی داره. میزهای این رستوران از چند ماه قبل رزرو میشن و قیمت غذاهاش هم خیلی بالاست. یه رستوران معمولی تر هم در طبقه اول برج ( 58 متری سطح زمین ) وجود داره که « ارتفاع 95 » گفته میشه و منظره زیبایی از شهر پاریس رو در برابر چشم مهموناش قرار میده . البته قیمتها در این رستوران پایین تره و نیازی هم به رزرو میز نیست. تا یادم نرفته اینم بگم که یه اداره پست کوچیک هم توی برج وجود داره !!!
راستی هزینه ساخت برج ایفل ، معادل 8 میلیون فرانک فرانسه ، در زمان ساخت اون بوده.





نظرات (0)